Dag 4

24 oktober 2022 - Arbil, Irak

Vandaag is een bijzondere dag met een bijzonder bezoek dat we willen gaan brengen, namelijk de paus van de Jezidisch!  Om 10:00 vertrekken we op weg naar Shechka. Onderweg ontmoeten we Nadia, een Jezidische vrouw, die nadat ze verschrikkelijke dingen had meegemaakt,  toch kinderen is gaan helpen om weer een sprankeltje hoop te krijgen. Met haar mee is ook Loui een weeskind, welke je kan zien in één van de video's over hoop,  hij wilde doktor worden.  Nadia zelf is op dit moment ziek, ze heeft alvleesklier kanker.  Samen bidden we of de God van Abraham, Izak en Jakob, de God die voorheen zoveel wonderen gedaan heeft, ook nu door de striemen van Jezus Zijn Naam wil verheerlijken en haar wil genezen.

IMG-20221025-WA0040

IMG-20221025-WA0007

Bij de paus aangekomen worden we gastvrij onthaald.  De paus was dankbaar voor de hulp die door Bijzondere Noden en de vrijwilligers is gedaan voor het Jezidische volk. Ook werd er een trofee namens Bijzondere Noden aangeboden. De naam van Jezus is genoemd, willen jullie mee bidden of God ook hier Ziin Naam verheerlijkt en dat zelfs de hoge "geestelijken" tot inkeer komen.

IMG-20221025-WA0054

IMG-20221025-WA0016IMG-20221025-WA0028

Na het formele gedeelte volgt een heerlijke maaltijd die zeker in deze cultuur niet afgeslagen mag worden,  welke we daarom ook in dank afnemen 😉. Hierna nog een snelle fotoshoot met de paus, waarnaar we vervolgens vertrekken naar een opslag punt in Duhock om daar kledingpakketten klaar te maken voor de vluchtelingen in de kampen. In deze zakken doek we verschillende soorten kledingstukken goed voor één gezin.

20221024_14500620221024_144946

Goed, leuk en leerzaam was het om dit te doen en te bekijken hoe we de inzameling nóg beter kunnen organiseren in Nederland. We verzamelen 1,5 vrachtwagentje vol (1400 zakken) en na een voldaan gevoel reizen we terug naar Erbil waar we rond de klok van 23:00 aankomen.

Ik vertelde in de vorige vlog dat we vandaag naar de vluchtelingen kampen zouden gaan,  maar dit wordt morgen; dan volgt er ook weer een vlog video.

1. Fam. Vreugdenhil:
    25 oktober 2022
    Bedankt Bart voor blog, goed om concreet beeld te krijgen van de geboden hulp in woord en daad.