Dag 5

25 oktober 2022 - Arbil, Irak

Vroeg opgestaan vanmorgen! Na het ontbijt vertrekken we naar een vluchtelingen kamp in Hasanshami. Dit kamp is ongeveer 1,5 uur rijden en is bijna geheel Islamitisch, het zijn Syrische vluchtelingen. Hoofdzakelijk zitten er dan ook in dit kamp vrouwen en kinderen.

IMG-20221025-WA0118

IMG-20221025-WA0101

IMG-20221025-WA0105

We verdelen ons in 3 groepjes. Één groep deelt de zakken met kleding uit die we gisteren hebben ingepakt. De andere groep gaat voetballen met de vluchtelingen en de derde groep gaat onder begeleiding de tenten in het kamp bekijken. (Zie ook videovlog)

IMG-20221025-WA0171

IMG-20221025-WA0154

De vluchtelingen kunnen op dit moment gewoonweg niet terug, omdat alles nog in puin ligt,er helemaal niets is en er verschillende partijen in deze gebieden "de baas" zijn. Toch wordt in januari de stekker van de verschillende hulporganisaties er uit gehaald omdat de oorlog "afgelopen" is. Wat is het dán helemaal uitzichtloos voor al deze vluchtelingen!

IMG-20221025-WA0126

Voor deze problematiek in alle kampen bezoeken we vandaag de president van de bazani stichting (deze stichting geeft ook humanitaire hulp in Irak) en later de generaal van de koerdische overheid. Bijzonder is het te zien dat al deze vooraanstaande mensen evenals voorheen de paus,  het hele reisgezelschap wil zien en spreken en ons allemaal wil bedanken; maar goed dat ik niet alleen maar korte broeken heb meegenomen😂 .   Namens hen willen we jullie hiervoor ook hartelijk bedanken!

IMG-20221025-WA0113

IMG-20221025-WA0092

Tot slot: Gisteren hebben we voor Nadia, de vrouw die een Jezidische vluchtelinge is,  nou ja vluchteling.. ze is "gewoon" gedropt nadat ze op verschrikkelijke manieren misbruikt is en haar IS strijder is neergeschoten, we hebben toen voor haar gebeden omdat ze nu alvleesklierkanker heeft.  Ook hebben we besloten dat we een aktie op gaan starten voor een chemokuur behandeling. Wie eventueel iets hiervoor wil bijdragen kan dit via deze link:

(de link ingedrukt houden, daarna kan je op openen drukken, de naam is H.J. van der Weerd, een teamlid)

Vol indrukken komen we weer terug in het hotel.  We danken God dat we iets konden doen vanuit de liefde van Christus voor de ander en we leggen de ingewikkelde situatie van dit land ook mbt de vluchtelingen in de handen van God.

1. Marianne:
    25 oktober 2022
    Bijzonder Bart om zo je steentje bij te mogen dragen! Erg mooi om te volgen!
  2. Van Loontjes:
    25 oktober 2022
    Indrukwekkend hoor, alles wat je meemaakt. Fijn om mee te lezen! Alle goeds nog aankomende dagen.
  3. Cor:
    25 oktober 2022
    Bedankt weer voor je update, Bart! Goed op deze manier een beetje met je mee te kunnen reizen.
  4. Fam. Luchtenburg:
    25 oktober 2022
    Echt zo bijzonder om te zien en te lezen allemaal! Fijn dat we op deze manier met jullie mogen meeleven. Nog een gezegende tijd verder en een hartelijke groet van ons!